Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Wóz transmisyjny, kamery, profesjonalny sprzęt …czyli wyjątkowe warsztaty dziennikarskie w I KLO

W czwartek 16 listopada 2023 przed budynkiem I KLO stanął wóz transmisyjny, a mnogość kabli prowadzących do budynku sugerowała, że coś bardzo ważnego odbywa się w gmachu I KLO.

Z Akademii Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu przyjechali do nas wykładowcy, dziennikarze Telewizji Trwam z ojcem Benedyktem, a także operatorzy kamer i wozu transmisyjnego.

W auli KLO zebrała się młodzież klas humanistycznych, aby wziąć udział w profesjonalnych warsztatach dziennikarskich.

Zamiast poważnego wprowadzenia do tematu, operator skierował na uczestników oko kamery i nagle wszyscy zaczęli się uśmiechać, poprawiać włosy, komentować swój wygląd widząc siebie na wielkim ekranie za plecami prowadzącego. W tym momencie doświadczyliśmy tego, co było tematem pierwszej części warsztatów – uświadomiliśmy sobie, że tak, jak mówił prowadzący spotkanie dziennikarza, na odbiorcę działa w 70% obraz, w 23% dźwięk, a w 7% słowo…

Później nastąpiła seria bardzo ciekawych ćwiczeń. Jedna z uczestniczek została przygotowana do roli „pogodynki” – poczuła, jak trudno jest wskazywać na wirtualną mapę, czytać tekst z promptera, patrząc jednocześnie do kamery. Jeden z uczniów mógł natomiast poczuć, jak trudno jest operować kamerą, jak ciężki jest to sprzęt, jeśli kamerę trzeba nosić na ramieniu i jak niełatwo jest filmować „z ręki”, np. obejmując szeroką przestrzeń auli KLO. Kolejnym ćwiczeniem były „wybory prezydenckie”. Trzech uczniów stanęło przed publicznością w roli kandydatów, a głośność oklasków mierzona profesjonalnym sprzętem zadecydowała o wyborze. „Prezydent” został przygotowany do telewizyjnego występu pudrowaniem, wyborem tła, natężeniem i barwą oświetlenia, kątem padania światła. Filmowe przykłady z autentycznych debat prezydenckich (J. F. Kennedy – R. Nixon; A. Kwaśniewski – L. Wałęsa) potwierdziły tezę, jak ważną rolę odgrywają czynniki medialne w spostrzeganiu postaci przez odbiorców przekazu medialnego.

Uczestnicy spotkania mieli też okazję wykonać samodzielną pracę: nagrać relację radiową z dzisiejszego wydarzenia (w tej roli znakomicie spisały się siostry Jabłkowskie: Małgosia i Magda) oraz napisać relację prasową, która również zyskała aprobatę profesjonalistów.

Warsztaty były fascynujące, pozwoliły uczestnikom na kontakt ze sprzętem, do którego na co dzień nie mamy dostępu, uświadomiły również mechanizm działania mediów, nauczyły, czym różni się informacja od opinii, a czym perswazja od manipulacji. Pozwoliły zrozumieć podstawowe terminy medialne, ukazały cechy rzetelnego przekazu informacji, ale także cechy zakłamania medialnego we współczesnym świecie.

Dla uczniów klas humanistycznych być może były też wskazówką do wyboru dziennikarstwa jako kierunku studiowania.

dr Barbara Taras