Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Nauczanie dwujęzyczne

 
Wprowadzenie-idea edukacyjna nauczania dwujęzycznego
           Dwujęzyczność polega na umiejętności posługiwania się wszystkimi sprawnościami w języku ojczystym i wybranym języku obcym oraz na częstym używaniu obydwu języków w różnych sytuacjach i z różnymi uczestnikami aktu komunikacji. O osobie dwujęzycznej mówimy wówczas, gdy  posługuje się równie swobodnie dwoma językami. Stało się to szczególnie ważne w ostatnich latach, gdy zwiększyły się możliwości wyjazdu za granicę nie tylko turystycznie, ale też w celach edukacyjnych.
           Kształcenie dwujęzyczne sprawia, że język obcy służy do przyswajania sobie czegoś więcej niż tylko samego języka. To edukacyjna przygoda pozwalająca na wszechstronny rozwój osobowości oraz naukę odpowiedzialności i otwartości wobec ludzi i świata. Nauczanie dwujęzyczne pozwala na stosowanie języka obcego w szerokim zakresie również jako narzędzia do poznawania wiedzy z innych przedmiotów. Co więcej, daje dodatkowy atut, jakim jest możliwość kontynuacji studiów w języku obcym w Polsce, czy na świecie. Obserwujemy, że pewna grupa absolwentów I KLO już zdecydowała się na studia w krajach anglojęzycznych lub rozwój swojej kariery zawodowej zagranicą.
         Zjawisko dwujęzyczności coraz częściej jest przedmiotem badań prowadzonych przez psychologów i lingwistów. Szczególne zainteresowanie naukowców dotyczy wpływu posługiwania się dwoma językami na sprawność poznawcza człowieka. Według naukowców, wysiłek związany z posługiwaniem się dwoma językami może wzmagać dopływ krwi do mózgu i aktywować połączenia nerwowe, co jest nie bez znaczenia w sytuacji, gdy realizowany program nauczania i wymagania edukacyjne w naszej szkole stoją na bardzo wysokim poziomie.
            W systemie nauczania dwujęzycznego przyswaja się język, który ma się stać skutecznym instrumentem. Założenie jest takie, że uczeń, a potem student dwujęzyczny, opanowuje funkcjonalną znajomość języka plus strategię czytania i rozumienia tekstów w obcych językach. Takie operowanie językiem jest potrzebne na przykład na stypendiach Erasmusa, kilkumiesięcznych pobytach na studiach za granicą czy innych zagranicznych stypendiach, bo wówczas liczy się umiejętność zrozumienia wykładu z określonej dziedziny, przeczytania fachowej książki, ogarnięcia specyficznego problemu, a zatem pozwoli to zapewnić naszym absolwentom lepszy start na następnym etapie edukacyjnym.
          Paradoksem jest bowiem fakt, że większość uczy się języka ogólnego, który jest mało przydatny w konkretnych, życiowych przypadkach. W tym kontekście nauczanie języka ogólnego przegrywa, widać więc wyższość nauczania dwujęzycznego, opartego na czytaniu całych sekwencji, z których trzeba zrozumieć zdania i wyciągnąć wnioski z całego tekstu. Tego klasyczne nauczanie języka obcego nie uczy. Dwujęzyczność pozwoli naprawić to w jakimś zakresie.
          Idea utworzenia klasy dwujęzycznej powstała w I KLO już w pierwszych latach działalności szkoły. Miniony czas był okresem kształcenia, przygotowania kadry, nowoczesnej bazy lokalowej, pomocy dydaktycznych, nabierania przez nauczycieli doświadczeń w kierunku nauczania dwujęzycznego. Od jakiegoś czasu obserwujemy również rosnące zainteresowanie nauczaniem dwujęzycznym w środowisku lokalnym.
        Uwzględniając powyższe czynniki oraz stosując się do wskazań Ministerstwa Edukacji Narodowej I KLO w Siedlcach otwiera w roku szkolnym 2011/2012 klasę dwujęzyczną z wykładowym językiem angielskim.
 
Cele wprowadzenia nauczania dwujęzycznego w I KLO:
- Podniesienie jakości pracy szkoły poprzez ubogacenie i poszerzenie oferty edukacyjnej.
- Wykształcenie absolwenta dwujęzycznego posługującego się biegle językiem angielskim.
- Umożliwienie zdawania uczniom matury dwujęzycznej.
- Wyjście naprzeciw oczekiwaniom społeczności lokalnej.
- Dwujęzyczność stanowi pierwszy krok do wprowadzenia klasy kończącej się maturą międzynarodową.
 
Organizacja nauczania dwujęzycznego w I KLO:
             Oferta edukacyjna na rok 2018/2019 obejmuje kształcenie w klasie dwujęzycznej z językiem wykładowym angielskim, tworzonej wg zasad określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U Nr 15 z 2002r, poz. 142).
            W klasie tej realizowane będą w zakresie rozszerzonym język angielski (18 godzin w trzyletnim cyklu nauczania), język polski oraz biologia.
            W klasie pierwszej planuje się  wprowadzenie języka angielskiego jako wykładowego przedmiotów: biologia, matematyka. Zajęcia w minimum 50 % będą prowadzone w języku angielskim, elementy nauczania w języku obcym będą wprowadzone także na godzinie wychowawczej.
            Zajęcia edukacyjne w klasie dwujęzycznej poprowadzi doświadczona kadra nauczycieli mająca kilkuletniąpraktykę w prowadzeniu takich zajęć. W niedalekiej przyszłości kadra prowadząca zajęcia w języku angielskim poszerzy się o nauczyciela chemii oraz nauczyciela, który poprowadzi zajęcia edukacyjne: elementy psychologii i literatury anglojęzycznej. Szeroka perspektywa tej idei zakłada, iż oprócz biologii, matematyki i chemii, w języku angielskim będą prowadzone inne zajęcia, a w szczególności , zajęcia w świetlicy szkolnej, redagowanie strony internetowej z języku angielskim oraz projekt e-twinning, jako elementu wymiany międzynarodowej prowadzonej w I KLO od 2009 r.
           Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne umożliwią kształcenie kompetencji językowych przez studiowanie oryginałów arcydzieł literatury angielskiej i amerykańskiej (lub ich fragmentów) oraz pogłębioną edukację filmową przez uczestnictwo w projekcjach w wersji oryginalnej. W proces kształcenia wpisuje się również współpraca z instytucjami kultury anglojęzycznej oraz kontynuowanie istniejącej w szkole tradycji wyjazdów edukacyjnych do Anglii.
           Powyższe działania umożliwią osiągnięcie biegłości w posługiwaniu się językiem angielskim przez znaczne poszerzenie zasobu leksykalnego i automatyzację użycia struktur semantycznych i syntaktycznych, co ułatwi uczniom sprostanie wymaganiom określonym w wymaganiach edukacyjnych i standardach egzaminacyjnych.
           Rekrutacja do klasy dwujęzycznej odbywać się będzie na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004r. w sprawie przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26 z 2004r., poz. 232) oraz Zarządzenia Nr 15 Mazowieckiego Kuratora Oświaty z dnia 7 lutego 2011r. i Regulaminu Rekrutacji w I KLO w Siedlcach, z uwzględnieniem wyników sprawdzianu uzdolnień i kompetencji językowych